ایمنی در سفرسفرسلامتیکمپینگ

10 نکته برای ایمنی در کمپینگ و رعایت بهداشت

ایمنی و بهداشت در کمپینگ

کمپینگ فعالیتی است لذتبخش برای کسانی که عاشق طبیعت و آرامش آن هستند. اما ممکن است در طبیعت اتفاقاتی رخ بدهد که ایمنی و سلامت ما را به خطر بیندازد. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از خودتان در طبیعت مراقبت کنید و سفری بی‌خطر داشته باشید.

ایمنی در کمپینگ

ایمنی در کمپینگ را اتفاقات بسیاری ممکن است به خطر بیندازد. برای مثال ممکن است به جایی ناشناخته و بدون آنتن سفر کنید و اتفاقی ناگوار برای شما رخ دهد. در چنین شرایطی اگر نکات ایمنی در کمپینگ را رعایت کرده باشید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از وضعیت بدی که در آن گیر کرده‌اید نجات خواهید یافت.

آب و هوا را بررسی کنید!

همیشه از 7 الی 10 روز قبل، وضعیت هوای منطقه کمپینگ را بررسی کنید و با توجه به آن، لباس و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید. اگر در فصول سرد سال به کمپینگ می‌روید، مطمئن شوید که چادر مشکلی نداشته و در نزدیکی محل مد نظرتان اقامتگاه یا روستایی قرار دارد.

آب و هوا در کمپینگ
هر چادری به درد باران نمی‌خورد!

علاوه بر آن، حتماً تجهیزات کامل سفر کمپینگ مناسب فصل را داشته باشید و روش‌های روشن کردن آتش در شرایط سخت آب و هوایی را یاد بگیرید. اگر نمی‌دانید چطور در هر شرایطی آتشی برای گرم شدن، آشپزی کردن و دور کردن حیوانات وحشی داشته باشید، توصیه می‌کنیم نوشته زیر را از دست ندهید!

مقاله مرتبط: راهنمای کامل روشن کردن آتش در شرایط سخت

جانوران منطقه را بشناسید!

این مورد را جدی بگیرید!! برخی از کمپرها به این موضوع توجه نمی‌کنند و با فرض اینکه حیوان یا حشره خطرناکی در آن محدوده وجود ندارد راهی سفر می‌شوند. اما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از سفر، درباره جانوران و حشرات منطقه کمپینگ تحقیق کنید.

جانوران وحشی در کمپینگ
خرس از موجوداتی است که تقریبا در تمامی شرایط اقلیمی و آب و هوایی پیدا می‌شود.

برای مثال در مناطقی ممکن است مار و عقرب باعث آزار و اذیت شوند و در مناطق دیگر گراز و خرس حمله کنند. بنابراین با حیوانات و حشرات منطقه کمپینگ را آشنا شوید و آماده باشید.

به دیگران اطلاع دهید!

یکی از بدترین تصمیمات برای به خطر انداختن ایمنی در کمپینگ، مطلع نکردن اطرافیان از سفر شما است. این موضوع به قدری مهم است که برخی کارگردانان آن را سوژه فیلم‌های خود قرار داده‌اند.

کمپینگ تنهایی
آرامش کمپینگ.

در نگاه اول ممکن است جالب و هیجان‌انگیز به نظر بیاید که بدون اطلاع کسی به دل طبیعت بزنید. اما زمانی که اتفاق ناگواری رخ دهد کسی نیست که حتی بداند شما کجا هستید و کجا باید دنبال شما بگردند؛ بنابراین قبل از سفر حداقل به یک نفر مورداعتماد اطلاع دهید که منطقه کمپینگ شما کجا است و تا چند روز در آن‌جا اقامت دارید.

به غریبه‌ها اعتماد نکنید!

در طول مسیر و در نزدیکی محل کمپینگ، به کسانی که شناختی از آن‌ها ندارید اعتماد نکنید. ممکن است بعضی افراد شرور و سودجو به دنبال سو استفاده یا آزار و اذیت شما باشند. در این مواقع محل دقیق کمپینگ خود را به کسانی که بین راه یا در نزدیکی محل کمپینگ می‌بینید اطلاع ندهید.

امنیت در کمپینگ

اگر تنها هستید و در چنین موقعیتی قرار گرفتید، حتما به فرد مورداعتمادی وضعیت خود را اطلاع دهید تا در صورت نیاز به شما کمک کند. البته در حالت کلی پیشنهاد می‌کنیم به تنهایی کمپینگ نروید و حتماً یک همراه داشته باشید.

وسایل الکترونیکی ارتباطی همراه داشته باشید!

اینکه می‌خواهید به آغوش طبیعت بروید و از زندگی شهری و دنیای ارتباطات مجازی فاصله بگیرید را درک می‌کنیم؛ اما توصیه می‌کنیم حتماً یک وسیله ارتباطی با یک باتری قدرتمند همراه داشته باشید مخصوصا در جاهایی که آنتن موبایل ندارید. ممکن است بر اثر حمله حیوانات، آزار و اذیت سودجویان یا حتی لغزش پا و گیر کردن در موقعیت ناگوار به کمک احتیاج داشته باشید.

gps در کمپینگ
موبایل‌های ساده یا پیجرهای قدیمی در طبیعت بیشتر از گوشی‌های هوشمند به درد می‌خورند.

در چنین شرایطی با استفاده از موبایل یا وسایل ردیابی می‌توانید موقع کمپینگ امنیت داشته باشید و اگر اتفاق ناگواری رخ داد، سریع‌تر نجات پیدا کنید. البته که امیدواریم اتفاق بدی رخ ندهد و احتیاج به کمک نداشته باشید.

بهداشت در کمپینگ

برای رعایت بهداشت در کمپینگ لازم نیست نکات سختی را در ذهن داشته باشید. فقط باید کمی بیخیالی را کنار بگذارید و بیشتر مراقب خودتان باشید.

تاریخ مصرف غذاها را چک کنید!

یکی از اشتباهاتی که بهداشت شما را در کمپینگ به خطر می‌اندازد، عدم توجه به تاریخ مصرف غذاهایی است که همراه دارید. برای مثال اگر غذاهایی مانند گوشت و ماهی تازه به همراه دارید حتماً هرچه سریعتر آن‌ها را مصرف کنید. حتی پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در اولین وعده اقامتتان میل کنید تا خراب نشود.

البته اگر یک یخدان مناسب داشته باشید عمر خوراکی‌ها را می‌توانید افزایش دهید و دیرتر از آن‌ها استفاده کنید.

آب تمیز پیدا کنید!

هر آبی که در طبیعت می‌بینید تمیز نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است آب مسیر سخت و دشواری را طی کند تا به شما برسد، بنابراین از هر آبی حتی برای شستن عادی دست‌ها استفاده نکنید. حالا اگر در شرایطی قرار گرفتیم که به آب احتیاج بود و منابع آب همراهمان تمام شده بود چه کنیم؟

قرص ضدعفونی آب
آب پاک و سالم در طبیعت حکم طلا را دارد.

برای این مشکل راه حلی داریم؛ از قرص‌های ضدعفونی‌کننده آب استفاده کنید. این قرص‌های ضدعفونی کننده به صورت جوشان هستند و از هر قرصی برای پاکسازی یک لیتر آب می‌توانید استفاده کنید.

غذاهای کنسروی را بجوشانید!

مهمترین نکته‌ای که نه تنها در کمپینگ، بلکه در روزمره نیز می‌تواند جان شما را نجات دهد، جوشاندن غذاهای کنسروی است. برخی افراد تصور می‌کنند با گرم کردن عادی یا تفت دادن کنسرو می‌توانند آن را میل کنند. حتی برخی پا را فراتر گذاشته و غذاهای کنسروی سرد را هم می‌خورند.

کنسرو در کمپینگ
مسمومیت با کنسرو بسیار کم پیش می‌آید اما به شدت خطرناک و مرگبار است. ریسک نکنید و کنسروها را بجوشانید.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد به دلیل نجوشاندن غذاهای کنسروی و خوردن آن دچار مسمومیت‌های غذایی شده‌اند. این مسمومیت‌ها اکثراً به دلیل مواد موجود در کنسروها برای طولانی کردن مدت زمان مصرف آن‌ها است که می‌توانند برای انسان خطرناک باشند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً مدت زمان موردنظر برای جوشاندن و رفع سموم غذاهای کنسروی را جدی بگیرید.

حواستان به سموم باشد!

اتفاقات بسیاری در طبیعت ممکن است ایمنی شما را به خطر انداخته و جان شما را تهدید کند. یکی از این عوامل، مسموم شدن است. هر نوع مسمومیتی از مسمومیت با برگ‌های سمی گرفته تا گاز مونوکسید کربن، همگی خطرناک هستند.

شنا در کمپینگ
وارد شدن به آب‌های ناآشنا در طبیعت معمولا منظقی نیست.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به حشرات، خزندگان و گیاهان دست نزنید، شاید سمی باشند. در فضای داخل چادر آتش یا اجاق گاز را روشن نگذارید؛ دچار مسمومیت مونوکسید کربن می‌شوید. در آب‌هایی که از تمیزی آن‌ها مطمئن نیستید شنا نکنید و از آن آب ننوشید.

از زیرانداز استفاده کنید!

نکته‌ای که شاید به آن توجه نکنید، استفاده از زیرانداز یا صندلی تاشو کمپینگ است. این وسایل به شما کمک می‌کنند که کمی فاصله ایمن با حشرات و گیاهان داشته باشید. به علاوه اینکه ممکن است زمینی که روی آن نشستید آلوده باشد و در طولانی مدت باعث حساسیت بدن شما شود.

در آخر امیدواریم که با رعایت این موارد سلامتی و ایمنی در کمپینگ را تجربه کنید. برای زندگی بهتر باید ماجراجو بود و از ساحل امن فاصله گرفت، اما ما انسان‌ها برای زندگی در طبیعت وحشی ساخنه نشده‌ایم و هنوز برای این کار به ابزارهایی نیاز داریم.

 

 

سارا شریف

به نظرم نوشتن و سفر رفتن خیلی شبیه هم هستن؛ هر دو باعث آرامش روح میشن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا