سفرکمپینگلایف هک

چگونه کوله‌پشتی مناسب سفر انتخاب کنم؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان به سفر ماجراجویانه هستید، حتما می‌دانید که کوله‌پشتی انتخاب اول برای چنین سفرهایی خواهد بود. در سفرهای ماجراجویانه، کوله‌پشتی به نوعی خانه‌ی دوم شما محسوب می‌شود، پس در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشته باشید. اگر به دنبال این هستید که بدانید چه نوع کوله‌ای برای سفر مناسب است و چه معیارهایی را در هنگام خرید آن باید در نظر گرفت با این قسمت “آکادمی سفر” همراه باشید.

چگونه کوله سفر انتخاب کنم؟

بارزترین تصویری که این روزها از کوله‌گردهای سفر برو داریم، کوله‌های بزرگی است که بر دوش می‌اندازند و احتمالا از خودمان می‌پرسیم چطور وزن آن را تحمل می‌کنند؟ آنچه لازم است بدانید، این است که این کوله‌ها استاندارد هستند و اگر به درستی انتخاب شده باشند باعث خستگی شما نخواهند شد. علاوه بر استاندارد بودن کوله باید به این نکته توجه داشته باشید که اندازه‌ی کوله سفر هم اهمیت زیادی دارد؛ برای مثال کوله‌ مناسب سفر چند روزه باید با کوله‌ سفر یک روزه تفاوت داشته باشد. احتمالا برای شما هم پیش آمده که در سفر وسایل زیادی با خود همراه برده‌اید و از کشیدن این بار اضافی کلافه شدید، یا اینکه از جا نداشتن کوله کوچکتان به ستوه آمدید و به دنبال یک کوله مناسب می‌گردید. محدودیت دیگری که کوله‌های بزرگ دارند، این است که اضافه بار می‌خورند و نمی‌توانید آن‌ها را به داخل هواپیما ببرید. پس لازم است ویژگی‌های انتخاب یک کوله مناسب را بدانید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

اندازه کوله‌پشتی: نمی‌توان به طور قاطع اندازه‌ی مشخصی برای کوله سفر معین کرد، چرا که اندازه‌ی کوله مناسب به قامت، جثه و وزن شما بستگی دارد. از طرفی اندازه‌ی کوله سفر ربط مستقیمی به طول سفر شما دارد، هر چند توصیه‌ی ما این است که همیشه ضروری‌ترین وسایل را با خود به سفر ببرید و از همراه بردن کوله‌های خیلی بزرگ و دست و پا گیر جدا خودداری کنید. کوله‌های مسافرتی معمولا از 55 لیتر برای زنان و 65 لیتر برای مردان شروع می‌شود. هر چند برای سفرهای 3-5 روزه این اندازه کفایت می‌کند، اما برای سفرهای یک تا دو روزه یا گشت‌های داخل شهری از کوله‌های کوچک‌تر هم می‌توان استفاده کرد. در ادامه انواع این کوله‌ها را بر اساس حجم به شما معرفی می‌کنیم:

  • کوله پشتی 15-30 لیتری: این کوله‌ها حجم زیادی ندارند و بیشتر برای برنامه‌های یک روزه مناسب هستند.
  • کوله‌پشتی 30-50 لیتری: حجم متوسط این کوله‌ها برای سفرهای 1-3 روزه مناسب هستند.
  • کوله‌پشتی 50-70 لیتری: کوله‌پشتی‌های پرکاربردی هستند که برای سفرهای 3-7 روزه و حتی بالاتر طراحی شده‌اند. در کوله‌پشتی‌های با این اندازه هم وسایل موردنیازتان جا می‌شود و هم جابه‌جایی آن چندان سخت نخواهد بود و خسته‌تان نمی‌کند.
  • کوله‌پشتی 70 لیتری به بالا: این کوله‌ها مناسب کسانی است که در زمستان به سفر می‌روند یا قصد شب‌مانی در طبیعت و سفرهای بیش از یک هفته دارند.

محل باز شدن: نکته‌ی بسیار مهم در انتخاب کوله سفر، محل باز شدن آن است که حتما باید دسترسی از پایین داشته باشد. دسترسی از پایین کمک می‌کند تا برای دسترسی به بعضی وسایل مثل کیسه‌خواب نیاز نباشد کل وسایل کوله را بیرون بریزید. علاوه بر این، بعضی مدل‌های کوله هستند که مثل یک چمدان از جلو باز می‌شوند و اصطلاحا (Front Opening) نام دارند.

کاور ضد باران: تفاوتی ندارد کوله‌پشتی مسافرتی شما چه حجمی داشته باشد، برای اینکه از خیس شدن نجات پیدا کند، باید کاور ضدآب داشته باشد. البته تنها کاربرد این کاورها، ضدآب بودن نیست بلکه از کثیف شدن و پاره شدن در اثر جابه‌جایی و حمل بار هم جلوگیری می‌شود. اکثر کوله‌‌های موجد در بازار با کاور مخصوص خودشان عرضه می‌شوند، اما اگر کوله شما کاور نداشت، حتما یک کاور جداگانه برای آن تهیه کنید.

علی بلوری

طراح سایت، برنامه نویس، مدرس زبان، علاقمند به فیلم، موزیک و سفر!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا