سفرکمپینگ

راهنمای خرید چادر کمپینگ، طبیعت گردی و کوهنوردی

راهنمای خرید چادر کمپینگ

چادر کمپینگ برای کمپرها به عنوان خانه دوم محسوب می‌شود و برای تجربه بهتر از کمپینگ در هر موقعیت و آب و هوایی، ابتدا چادر کمپینگ را باید به درستی انتخاب کنید. البته به این موضوع هم دقت داشته باشید که خانه‌ی کوهستانی با خانه‌ی جنگلی متفاوت است. بنابراین برای هر یک از این شرایط، باید امکانات و ابزارهای مناسب آن را هم داشته باشید.

این موضوع درباره چادر کمپینگ بیشتر مورد توجه است؛ زیرا شما خانه‌ای می‌خرید که در آب و هوای متفاوت همچنان پابرجا خواهد ماند. با ما باشید تا نکات مهم برای خرید چادر کمپینگ مناسب طبیعت‌گردی و کوهنوردی را به شما بگوییم.

چه فصلی مناسب کمپینگ است؟

برای یک کمپر حرفه‌ای هر فصلی مناسب کمپینگ است اما به شرطی که تجهیزات کمپینگ هم در دسترس باشند. اگر به طور واقعی عاشق طبیعت و کمپینگ باشید، با داشتن تجهیزات آن در هر فصلی آماده حضور در طبیعت خواهید بود. اما مهمترین نکته برای حضور در طبیعت، فراهم کردن چادر کمپینگ مناسب برای هر آب و هوایی است.

چادر کمپینگ سه فصل

چادر کمپینگ 3 فصل

محبوب‌ترین نوع چادر کمپینگ، چادرهای 3 فصل هستند. این چادرها برای استفاده در فصل‌های بهار، تابستان و پائیز طراحی شده‌اند و وزن سبکی دارند. چادرهای کمپینگ 3 فصل به پانل‌های مشبک کافی مجهز هستند تا جریان هوا را افزایش داده و از ورود حشرات جلوگیری کنند. این چادرها در برابر بارندگی مقاوم‌اند اما برای طوفان‌های شدید و برف سنگین مناسب نیستند.

چادر کمپینگ فصل طولانی

به این نوع چادر به اصطلاح چهار فصل نیز گفته می‌شود، اما چادر کمپینگ فصل طولانی با چادر چهارفصل تفاوت داشته و نسبت به آن کمی ضعیف‌تر است. چادرهای فصل طولانی برای سه فصل بهار، تابستان و پائیز طراحی شده‌اند و همچنین برای اواخر زمستان و اوایل بهار که ممکن است با برف مواجه شوید نیز مناسب هستند. چادر کمپینگ فصل طولانی پانل‌های توری کمتری دارد و به همین دلیل نسبت به چادر سه فصل محکم‌تر و گرم‌تر است. توجه داشته باشید که این چادرها برای آب و هوای سخت زمستان و کوهستان مناسب نیستند.

چادر کمپینگ 4 فصل

چادر کمپینگ چهار فصل یا کوهنوردی مقاوم‌ترین و بهترین نوع چادر برای کمپرهای حرفه‌ای است. چادر چهار فصل در برابر بادهای شدید، برف‌ سنگین و نسیم خنک بهار مقاوم است.

این چادرها از تیرک‌ها و پارچه‌های سنگین‌تری ساخته می‌شوند و طرح‌های گنبدی آن‌ها مانع جمع شدن برف می‌شوند. چادر کمپینگ چهار فصل پانل مشبک کوچک‌تری دارد. همچنین این پانل‌ها نزدیک به زمین قرار گرفته‌اند تا باد سرد به داخل چادر نفوذ نکند.

ویژگی‌های کلیدی چادر کمپینگ

قبل از خرید چادر کمپینگ، مهمترین نکته‌ای که باید توجه کنید شمارش تعداد نفرات حاضر در چادر است. به طور معمول چند نفر در چادر اقامت خواهید داشت؟ چادر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ آیا خانواده پرجمعیتی هستید؟ یا معمولاً با دوستانتان در یک چادر کمپینگ می‌مانید؟ یا می‌خواهید فضای کافی برای حیوان خانگیتان که به کمپینگ آورده‌اید داشته باشید؟

چادر کابین یا گنبدی؟

اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید در چادر فضای کافی برای ایستادن و لباس عوض کردن داشته باشید، در زمان خرید چادر کمپینگ به ارتفاع آن دقت کنید.

چادر کابینی

چادرهای سبک کابین دارای دیوارهای عمودی هستند که ارتفاع کلی چادر را تشکیل می‌دهند. همچنین این چادرها قابلیت استفاده از تقسیم‌کننده‌های اتاق و راهرو نیز هستند که برای خانواده‌ها عالی است.

چادر کوهستانی

چادرهای گنبدی فضای ایستادن کمتری دارند و اگر قد بلندی داشته باشید، ممکن است مجبور شوید سرتان را پایین بیاورید. اما این چادرها استحکام و مقاومت بیشتری در برابر باد و طوفان دارند و برای کمپینگ در فصل‌های مختلف، مناسب‌تر هستند.

چند نفر در چادر می‌خوابید؟

اهمیت طول کف چادر را زمان خوابیدن متوجه می‌شوید؛ به طور معمول برای هر نفر حدود 90 اینچ معادل 2 متر و نیم کافی است. اگر قدبلند هستید یا فضای بیشتر برای ماندن در چادر می‌خواهید، طول کف چادر را حتماً بررسی کنید.

چادر 6 نفره کمپینگ

کسی را بیدار نکنید

یکی دیگر از مواردی که زمان خرید چادر کمپینگ باید به آن توجه کنید، درب چادر است. اگر با خانواده یا دوستانتان در یک چادر می‌مانید، تعداد درب به شما کمک می‌کند برای از چادر بیرون رفتن از روی یکدیگر رد نشوید. به علاوه اینکه توجه داشته باشید در زمان باز و بسته کردن درب چادر، زیپ‌ها چقدر صدا تولید می‌کنند؟ ساکنین چادر به خاطر بی‌خوابی شما نباید بدخواب بشوند.

تیرک کمتر، اقامت سریعتر

درجه سختی و آسانی کاربری چادرهای کمپینگ به تعداد تیرک‌های آنها بستگی دارد. در حال حاضر اکثر چادرهای خانواده به راحتی برپا می‌شوند و این کار به زمان و زحمت زیادی نیاز ندارد. حتی طوری ساخته شده‌اند که به راحتی می‌توانید از یک گوشه آن‌ها بگیرید و به مکان مناسب‌تری منتقل کنید.

تیرک چادر کمپینگ

به طور کلی، تعداد تیرک کمتر باعث می‌شود سریع‌تر چادر را برپا کنید. به علاوه اینکه متصل کردن میله‌ها به گیره‌ها به مراتب آسان‌تر از عبور دادن آن‌ها از داخل مسیرهای پارچه‌ای دورتادور چادر یا به اصطلاح آستین‌های چادر است. بسیاری از چادرها از گیره‌ها و آستین‌های کوتاه برای ایجاد تعادل بین استحکام، تهویه و سهولت نصب استفاده می‌کنند. در زمان خرید چادر کمپینگ توجه داشته باشید که میله‌های آلومینیومی  از فایبرگلاس قوی‌تر و بادوام‌تر هستند.

برای چادر خود بام بسازید

هرچند بسیاری از چادرهای کمپینگ در برابر باران و باد مقاوم هستند و از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند، اما هرچه خانه محکمتر باشد، احساس امنیت بیشتری به وجود می‌آید. رویه یا بارانی روی سقف چادر قرار می‌گیرد و علاوه بر رطوبت کمتر، در هوای گرم تابستان گرمای کمتری هم وارد چادر می‌شود.

تهویه را در نظر داشته باشید

پانل‌های مشبک معمولاً در سقف چادر قرار می‌گیرند تا افزایش تهویه و مدیریت اطراف بهتر انجام شود. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کمپینگ در هوای گرم، پانل‌های مشبک بزرگتر انتخاب کنید وگرنه داخل چادر سونا خواهد شد!

در این مقاله نکات مهم برای خرید چادر کمپینگ را برای شما توضیح دادیم. در ادامه اگر برای خرید کوله پشتی کمپینگ شک دارید و نمی‌دانید چه سایز کوله پشتی کمپینگ برای شما مناسب است پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما درباره این موضوع را مطالعه کنید.

 

سارا شریف

به نظرم نوشتن و سفر رفتن خیلی شبیه هم هستن؛ هر دو باعث آرامش روح میشن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا