لایف هککمپینگکوهنوری

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کوله کوهنوردی

تمیز کردن کوله

تمیز کردن کوله کوهنوردی به طور منظم یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که برای محافظت و دوام بیشتر می‌توانید انجام دهید. بعد از یک هایکینگ طولانی یا چند هفته مداوم کوهنوردی سبک، بهتر است به این وسیله‌ ارزشمند که به شما کمک کرده وسایل خود را همراه داشته باشید رسیدگی کنید.

تمیز کردن کوله

دلایل بسیاری می‌توانند موجب کثیف شدن کوله کوهنوردی شما باشند.ار نفوذ عرق پوست به پارچه کوله گرفته تا پاشیده شدن روغن روی آن هنگام آشپزی در طبیعت. تماس مستقیم کوله با خاک و گِل هم می‌تواند از عوامل دیگر کثیف شدن کوله باشد.

کوله‌های کوهنوردی حرفه‌ای ارزان‌قیمت نیستند. کثیف شدن ممکن است به تدریج باعث آسیب دیدن این کالای ضروری سفر شود. روش‌های اشتباه برای تمیز کردن کوله هم قطعا به آن آسیب خواهند زد و به همین خاطر است که باید یاد بگیریم این کار را چطور به صورت صحیح انجام دهیم.

در این مقاله به شما مراحل تمیز کردن کوله کوهنوردی را قدم به قدم معرفی خواهیم کرد. همچنین بایدها و نبایدهایی که عمر کوله کوهنوردی شما را زیاد می‌کنند را خواهیم گفت.

چگونه کوله کوهنوردی را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کوله چه در حالتی که فقط یک لکه را از بین ببرید یا به طور اساسی مثل روز اول تمیزش کنید بهتر است یک صابون ملایم را انتخاب کنید. صابونی که هیچ عطر یا مواد افزودنی نداشته باشد و مخصوص شستشوی لباس باشد بهترین گزینه است.

هیچ زباله‌ای در کوله باقی نماند

اولین قدم برای تمیز کردن کوله کوهنوردی خالی کردن آن از هرگونه زباله‌ای است. تمامی جیب‌ها را باز کنید و به خوبی تکان دهید تا تمامی زباله‌های پنهان شده در گوشه کنار آن بیرون بریزند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ چیزی در کوله باقی نمانده است از جاروبرقی استفاده کنید.

ممکن است حواستان نباشد و قسمت‌هایی از کوله مرطوب باقی مانده باشد. حتی ممکن است میوه یا غذایی کف کوله ریخته و متوجه آن نشده باشید. توجه داشته باشید که هرگونه رطوبت ماندگار ممکن است باعث کپک زدن و آسیب رساندن به کوله شود.

قسمت بیرونی کوله را تمیز کنید

اگر قسمت بیرونی کوله لکه‌دار شده یا گل روی آن پاشیده است، با یک پارچه نرم یا اسفنج و آب آن را تمیز کنید. در این مورد صابون ملایم بدون عطر و مواد شیمیایی را پیشنهاد می‌کنیم. برای لکه‌های سرسخت و خشک شده نیز می‌توانید از یک برس نرم و یک محصول تمیزکننده تخصصی استفاده کنید.

تمیز کردن کوله کوهنوردی

اما به سراغ شوینده‌های متفرقه نروید زیرا ممکن است به بافت ضدآب قسمت بیرونی آسیب برسانند. همچنین استفاده از برس خشن یا پارچه ساینده را توصیه نمی‌کنیم.

مراقب زیپ باشید

زمانی که لکه‌ای را روی کوله کوهنوردی خود می‌بینیم دیگر به چیزی جز از بین بردن آن فکر نمی‌کنیم. حتی ممکن است در این راه حواسمان به تمامی نقاط کوله نباشد و از زیپ‌ها غافل شویم. برای تمیز کردن زیپ کوله، ماسه یا خاک باقی مانده در زیپ را با مسواک می‌توانید از بین ببرید. در آخر برای روان کردن زیپ می‌توانید از محصولات تخصصی زیپ استفاده کنید.

کوله پشتی را کامل بشویید

اگر برای تمیز کردن کوله آن را کامل می‌شویید اصلاً از ماشین لباسشویی استفاده نکنید؛ زیرا این کار آسیب شدیدی هم به پارچه و هم به اسکلت بندی کوله وارد می‌کند. در عوض می‌توانید وان حمام یا یک ظرف به اندازه کوله آماده کنید و آن را در آب و مایع شوینده فرو کنید. از یک پارچه یا برس نرم هم برای پاک کردن کثیفی می‌توانید استفاده کنید. در این مرحله اجزای جداشدنی فلزی را بهتر است جدا کنید تا در برخورد با صابون و آب آسیب نبیند.

شستن کوله در ماشین

بهترین روش خشک کردن کوله کوهنوردی

پس از شستشوی کامل آن را وارونه آویزان کنید تا خشک شود. همه زیپ‌های کوله را باز کنید و قسمت‌های جداشدنی را بردارید. سپس کوله را در جای خشک و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. توجه داشته باشید که کوله را مستقیماً در کنار منبع گرما مانند رادیاتور قرار ندهید.

نکات مهم بایدها و نبایدهای تمیز کردن کوله

به طور کلی در زمان تمیز کردن کوله این موارد را بهتر است رعایت کنید تا آسیبی به کوله وارد نشود:

  • هرگز کوله را با ماشین لباسشویی نشویید و با خشک‌کن خشک نکنید.
  • از آب ولرم با اسفنج نرم یا برس نرم با فشار کم برای شستشو استفاده کنید تا به پوشش محافظ آسیب وارد نشود.
  • بعد از شستشو کوله را داخل خانه یا در سایه بگذارید تا خشک شود و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • پس از تمیز کردن کوله و خشک شدن آن می‌توانید از اسپری ضدآب برای محافظت از کوله استفاده کنید.

اگر برای بستن کوله کوهنوردی مشکل دارید و معمولاً وسایل اشتباه را انتخاب می‌کنید، مقاله روش صحیح بستن کوله کوهنوردی ما را مطالعه کنید.

 

 

 

 

سارا شریف

به نظرم نوشتن و سفر رفتن خیلی شبیه هم هستن؛ هر دو باعث آرامش روح میشن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا