کمپینگسفر

راهنمای انتخاب سایز کوله پشتی مناسب برای کمپینگ

انتخاب سایز کوله پشتی

انتخاب سایز کوله پشتی قبل از هر چیز به یک موضوع مهم بستگی دارد: چند روز در کمپ هستید؟ این سوال به شما کمک می‌کند تا فقط وسایل مهم کمپینگ را داخل کوله پشتی کمپینگ قرار دهید و از برداشتن وسایل اضافی خودداری کنید.

اما برای انتخاب سایز کوله پشتی کمپینگ لازم است به نکاتی مهم توجه کنید تا هم حمل آن راحت باشد و هم در طولانی مدت به کوله آسیب وارد نشود. بنابراین این سوالات را در زمان خرید کوله پشتی کمپینگ یا چیدن وسایل داخل کوله پشتی از خود بپرسید:

  • برای چند روز باید وسایل همراه داشته باشید؟
  • آیا در مسیر فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی و ماهیگیری یا صخره‌نوردی در پیش دارید؟
  • آب و هوا در روزهای سفرتان چگونه است؟
  • آیا کوله پشتی شما ظرفیت آویزان کردن وسایل اضافه را دارد؟

اندازه کوله پشتی کمپینگ

بررسی تمامی این موارد به شما کمک می‌کند تا بهتر سایز کوله پشتی کمپینگ خود را انتخاب کنید.

انتخاب سایز کوله پشتی براساس مدت کمپینگ

یکی از اصلی‌ترین موارد در زمان انتخاب سایز کوله پشتی، مدت زمانی است که در طبیعت خواهید بود. یادتان باشد که با توجه به این موضوع، شما فقط وسایل ضروری کمپینگ را همراه خواهید داشت و حمل وسایل اضافه باعث خستگی نخواهد شد.

نکته: اندازه کوله پشتی کمپینگ برحسب اینچ مکعب است و اکثر اوقات به لیتر بیان می‌شود.

کمتر از 35 لیتر

کوله پشتی کمتر از 35 لیتر معمولاً برای پیاده‌روی سبک با یک یا دو شب اقامت در نظر گرفته می‌شود. در سایز 35 لیتری کوله پشتی کمپینگ برخی وسایل بزرگ موردنیاز مانند کیسه خواب، چادر به لایه بیرونی بسته می‌شود. این اندازه کوله پشتی کمپینگ برای کمپینگ در صحرا یا اقامت در یک شب گرم تابستانی مناسب است.

بین 35 تا 50 لیتر

اگر برای کمپینگ آخر هفته آماده می‌شوید و قرار است بین 2 الی 3 روز اقامت داشته باشید، کوله پشتی 35 تا 50 لیتری مناسب است. کوله پشتی با این گنجایش به اندازه کافی بزرگ است و به شما امکان می‌دهد یک کیسه خواب، چادر کوچک و لباس‌های اضافه را همراه داشته باشید. سایر وسایل مانند اجاق گاز کوچک، غذا و ست ظروف پخت و پز را شاید با مهارت خود در بستن کوله پشتی بتوانید در آن جای دهید. حتی شاید بتوانید برای فرنچ پرس و فانوس کمپ جای خالی داشته باشید.

پکینگ کوله پشتی

بین 50 تا 70 لیتر

بزرگترین سایز کوله پشتی را برای سفرهای پنج روزه یا بیشتر می‌توانید استفاده کنید و فضای کافی داشته باشید. در این اندازه کوله پشتی شما فضای کافی برای وسایل پخت و پز، لباس اضافه و وسایل مخصوص کمپینگ در زمستان را دارید. به علاوه اینکه در این اندازه کوله پشتی کمپینگ اگر از گیره‌های درست و محکم استفاده کنید، باقی وسایل را می‌توانید به کوله پشتی آویزان کنید.

انتخاب سایز کوله پشتی براساس بدن

در زمان خرید کوله پشتی کمپینگ، مهم‌ترین نکته این است که کوله به درستی روی بدن شما قرار گیرد. دو عنصر مهم برای انتخاب سایز کوله پشتی، اندازه کمربند باسن و طول سیستم تعلیق است. اگر قسمت کمربند باسن شما بسیار بزرگ باشد و قابل تنظیم نباشد، در زمان حمل بار به مشکل خواهید خورد. توجه داشته باشید که بیشتر وزن کوله پشتی روی باسن شما قرار می‌گیرد و وزن آن‌ها به استخوان‌ها و عضلات بزرگتر پراکنده می‌شود.

کوله پشتی کمپینگ

به علاوه اینکه کوله پشتی که خریداری می‌کنید باید کمربند باسن قابل تنظیم داشته باشد تا هنگامی‌ که آن را به کمرتان وصل می‌کنید، کوله تکان نخورد. در زمان انتخاب سایز کوله پشتی کمپینگ توجه داشته باشید که آن را نه براساس قدتان بلکه براساس طول کمر یا نیم تنه خود انتخاب کنید. برای اندازه‌گیری باید میزان فشار کوله پشتی را از مهره‌های C7 (مهره برجسته پایین گردن) تا تاج ایلیاک (خطی بالای استخوان لگن) قرار دارد.

نکته: اگر مرد هستید و جثه کوچکی دارید، کوله پشتی‌های زنانه می‌تواند برای شما مناسب باشد.

ویژگی‌های کوله پشتی کمپینگ

بعد از انتخاب سایز کوله پشتی کمپینگ با روش‌هایی که گفتیم، نوبت این است که انتخاب کنید کوله پشتی‌تان چه ویژگی‌هایی داشته باشد. انتخاب شما کوله پشتی فوق سبک است یا کوله پشتی‌ای که امکان آویزان کردن وسایل را دارد؟

کوله پشتی کمپینگ

بالشتک کمربند شانه و ران

همانطور که قبل‌تر گفتیم، بیشتر وزن کوله پشتی شما روی باسن قرار می‌گیرد و بالشتک‌های کمربند و ران باعث می‌شود این فشار کمتر باعث اذیت و آسیب به شما شود. برخی از شرکت‌ها کمربندهای باسن را با قالب‌گیری حرارتی سفارشی ارائه می‌کنند که باعث راحتی بیشتر شمامی‌شوند.

همچنین امکان چرخاندن کمربندهای باسن می‌تواند راحتی و تعادل را افزایش دهد زیرا با حرکت باسن شما در زمان راه رفتن، کوله پشتی جابجا نمی‌شود.

تهویه مناسب

اگر در هوای گرم از کوله پشتی کمپینگ می‌خواهید استفاده کنید تهویه آن را جدی بگیرید. توری سبک، فوم سوراخ‌دار و سیستم‌های قاب‌بندی مناسب می‌تواند پنل پشتی را از پوست شما دور نگه دارد. در نتیجه کمتر عرق می‌کنید و آسیب کمتری به پوست شما وارد می‌شود.

امکان آب‌رسانی

امکان آب‌رسانی یا سازگاری با هیداراسیون برای زمانی که مسیر طولانی و گرمی در پیش دارید بسیار به شما کمک خواهد کرد. کوله‌پشتی‌هایی که مخزن آب دارند به شما این امکان را می‌دهد که با یک شیلنگ از داخل کوله آب بنوشید. در صورتی که کوله پشتی شما این امکان را ندارد، از مدل‌هایی انتخاب کنید که یک آستین جدا برای قرار دادن بطری آب و دسترسی راحت به آن دارد.

در این مقاله مواردی که برای انتخاب کوله پشتی مناسب کمپینگ باید در نظر بگیرید را معرفی کردیم. اگر برای بستن کوله پشتی کوهنوردی یا وزن مناسب کوله پشتی کوهنوردی مشکل دارید، مقاله‌های ما درباره این موارد را مطالعه کنید.

سارا شریف

به نظرم نوشتن و سفر رفتن خیلی شبیه هم هستن؛ هر دو باعث آرامش روح میشن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا