سفرآشپزی در سفرکمپینگ

طرز تهیه خوشمزه ترین استیک در کمپ + دستور 2 سس جذاب

استیک در کمپ

برای کباب کردن مارشمالو یا پیچیدن چند عدد سیب زمینی داخل فویل و سیخ زدن جوجه‌های کبابی همه داوطلب هستند؛ اما برای پخت استیک در کمپ همه از زیر کار درمی‌روند. استیک از‌ آن چیزهایی است که درست کردنش مهارت و حوصله خاص خود را می‌خواهد.

استیک در طبیعت

البته بخواهیم منصفانه برخورد کنیم، بسیاری در خانه هم بلد نیستند استیک درست کنند چه برسد در کمپینگ اما امروز ما روشی آسان برای پخت استیک در کمپ به شما آموزش می‌دهیم که بتوانید مانند یک قهرمان سرتان را بالا بگیرید.

استیک در کمپ

برای پخت استیک در کمپ یا در بالکن خانه روی باربیکیو به این مواد نیاز دارید:گوشت، ادویه‌های موردعلاقه و آتش.

اما برای انتخاب گوشت به این موضوع دقت کنید که دوست دارید استیک را چرب میل کنید یا گوشت خالص باشد. اگر چرب دوست دارید گوشتی را انتخاب کنید که تکه‌های چربی داشته باشد و آن‌ها را جدا نکنید. اگر استیک با گوشت خالص دوست دارید در زمان انتخاب، گوشتی را بردارید که تکه‌های چربی کمتری داشته باشد.

باربیکیو در طبیعت

بهتر است از ادویه‌هایی مانند نمک دریایی، فلفل، رزماری و پودر سیر استفاده کنید تا بهترین طعم را تجربه کنید. برای درست کردن آتش هم اگر مشکلی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما درباره راهنمای روشن کردن آتش در طبیعت را مطالعه کنید.

استیک با سس ورچستر

اول استیک‌ها را بدون چربی بیرون یخچال قرار دهید تا دمای محیط را بگیرد. نمک، فلفل و پودر سیر را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. البته مراقب باشید زیاد درست نکنید زیرا در سس ورچستر هم نمک و فلفل داریم. سپس استیک‌ها را داخل این ترکیب با سس ورچستر قرار دهید تا خوب آغشته شود. استیک‌ها را روی تابه چدنی یا باربیکیو قرار دهید و سبزیجات موردعلاقه‌تان را به تابه اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در زمان سرو، پوره سیب زمینی یا کمی ذرت کنار بشقاب استیک قرار دهید.

استیک با سس ورچستر

طرز تهیه سس ورچستر:

سس ورچستر یکی از سس‌های بسیار خوشمزه و ساده انگلیسی است که در ادامه آن را آموزش می‌دهیم.

پیاز 1 عدد

سیر 4 حبه

سرکه 1 لیوان

آب، عسل و سس سویا  از هر کدام 4 قاشق غذاخوری

پودر دارچین 2/1 قاشق چایخوری

پودر زنجبیل 2 قاشق چایخوری

پودر میخک 2/1 قاشق چایخوری

پودر خردل و فلفل سیاه از هر کدام 1 قاشق چایخوری

سرکه سیب، پودر دارچین، پودر میخک، پودر خردل، سیر رنده شده، زنجبیل رنده شده و فلفل سیاه را درون کاسه‌ای بریزید و مخلوط کنید. سپس عسل، سس سویا، پیاز خرده و آب را به مواد اضافه و مخلوط کنید. مواد را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. در آخر می‌توانید از صافی رد کنید و بعد برای مرینیت کردن گوشت استفاده کنید.

نکته: به جای عسل می‌توانید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.

استیک با سس برنیر

سس بعدی که برای استیک در کمپ امتحان می‌کنیم، سس برنیر است. این سس مانند سس قارچ محبوب و معروف، خامه‌ای و شبیه به سس مایونز است. البته این سس را برای مرینیت استفاده نمی‌کنیم و در زمان سرو استیک، روی گوشت می‌ریزیم. این سس اختصاصی برای کسانی است که بو و طعم گوشت را خیلی نمی‌پسندند و ترخون آن‌ها را نجات می‌دهد.

استیک با سس برنر

زرده تخم مرغ 2 عدد

سرکه ترخون 1 قاشق چایخوری

کره 125 گرم

کمی ساقه و برگ ترخون

زرده تخم مرغ را خوب هم بزنید تا یکدست شود، بهتر است از چنگال استفاده کنید. نمک، فلفل، سرکه و ترخون را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. کره را داخل تابه آب کنید و ساقه‌های ترخون را اضافه کنید. مواد هم زده را داخل تابه بریزید و آرام هم بزنید تا سس یکدست و غلیظی به دست آورید. سپس روی استیک بریزید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای پخت استیک در کمپ

نکته مهمی که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، دمای استیک است. اگر مبتدی هستید و می‌خواهید مانند یک حرفه‌ای استیک در کمپ بپزید، از دماسنج پخت و پز استفاده کنید. این دماسنج را داخل گوشت قرار می‌دهید تا درجه دلخواه را به دست آورید.

پیشنهاد می‌کنیم دمای داخل استیک بیشتر از 125 درجه نشود چون خیلی خشک می‌شود؛ مگر اینکه طرفدار استیک برشته یا well done باشید.

درجه پخت استیک

سلیقه شخصی خودتان درباره درجه پخت استیک را بشناسید. بهترین درجه برای پخت استیک مدیوم و مدیوم ول است.

سبزیجات کنار استیک را هرگز فراموش نکنید؛ این سبزیجات به هضم بهتر گوشت کمک می‌کنند و مفید هستند. پیشنهاد می‌کنیم در کنار استیک، از سبزیجاتی مانند هویج، مارچوبه، کدو و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. حتی می‌توانید در زمان پخت کنار گوشت قرار دهید تا طعم بگیرند.

از پیاز کاراملی و قارچ تفت داده شده با کره غافل نشوید که معجزه می‌کنند.

چرا استیک در کمپ را امتحان کنیم؟

پخت و پز روی آتش و در طبیعت لذتی دارد که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید. ترکیب بوها و طعم‌های غذایی که می‌پزید با صداهایی که در طبیعت می‌نوید مانند یک جلسه تراپی شما را آرام می‌کند. به علاوه اینکه نتیجه نهایی که از این آشپزی در طبیعت به شما می‌رسد، غیرقابل توصیف است.

چرا آشپزی روی آتش کمپ لذت‌بخش است؟

به گذشته انسان‌ها برگردیم و کتاب تاریخ را باز کنیم. کاوشگران اسپانیایی در دریای کارائیب، بومیانی را پیدا کردند که با نهال‌های سبز متقاطع گریل برای پخت گوشت درست کرده بودند. از آن‌جا اسپانیایی‌ها کلمه بومی “Barbacoa” را برای این تکنیک پخت گوشت استفاده کردند.

آشپزی در کمپ

کمی به عقب‌تر برگردیم؛ درواقع انسان‌ها از دوران حجر روی شعله‌های آتش آشپزی می‌کردند. از زمانی که شکارچیان شروع به شکار حیوانات و پخت آن‌ها روی آتش کردند، دستورهای متفاوت برای پخت استیک در طبیعت به وجود آمده است.

در نهایت اگر دفعات اول نتوانستید به طور دلخواه استیک در کمپ موردنظر را به دست آورید، از دستورهای آشپزی آسان در طبیعت ما می‌توانید استفاده کنید. به علاوه اینکه برای خرید تجهیزات آشپزی در کمپینگ و باربیکیو سایت تکاورکو در کنار شماست.

 

 

 

 

 

 

 

سارا شریف

به نظرم نوشتن و سفر رفتن خیلی شبیه هم هستن؛ هر دو باعث آرامش روح میشن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا