سفرکمپینگلایف هک

راهنمای کامل روشن کردن آتش در شرایط سخت

راهنمای روشن کردن آتش در طبیعت

روشن کردن آتش در طبیعت در شرایطی که چوب، مواد آتش‌زا یا کبریت داشته باشید بسیار آسان است. طبیعتی زیبا، آب و هوایی مطلوب و کلی علف و چوب خشک یعنی همه چیز برای لذت بردن از سفر فراهم بوده و می‌توانید کار روشن کردن آتش را به یک کودک هم بسپارید. اما واقعیت ماجرا همیشه اینطور نیست!

چالش زمانی آغاز می‌شود که دست کم یکی دوتا از این ابزارها یا شرایط در اختیار شما نباشند. تصور کنید در شرایطی هستید که نزدیک غروب آفتاب است، در اطراف چوبی نیست و هوا هم بارانی است. احتمالا گاز فندکتان هم تمام شده. سریع باید جایی را برای کمپ کردن پیدا کرده و یک آتش برای گرم ماندن و دور کردن حیوانات وحشی برپا کنید. حتی ممکن است در شرایط آب و هوایی نامساعدی باشید و به آتش احتیاج داشته باشید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چطور در طبیعت بدون چوب یا در شرایط سخت آتش روشن کنید.

روشن کردن آتش در طبیعت

روشن کردن آتش در طبیعت بدون چوب

برای روشن کردن آتش در طبیعت معمولاً اولین راه این است که به دنبال چوب باشیم. حال تصور کنید در بیابان، کوه یا در شرایطی هستید که چوب در دسترستان نیست. در این شرایط بایستی خوب به اطرافتان نگاه کنید تا بتوانید از مواد دیگری به جای سوخت استفاده کنید.

چیپس

برگه‌های سیب زمینی سرخ شده یا همان چیپس، بهترین مواد برای روشن کردن آتش در شرایطی هستند که چوب ندارید. این برگه‌های خشک و روغنی به راحتی آتش می‌گیرند و حداقل 3 دقیقه شعله دارند. برای روشن نگه داشتن آتش باید برویم سراغ سایر وسایلی که همراه دارید.

آتش با چیپس

دستمال توالت یا دستمال کاغذی

یکی دیگر از وسایلی که به خوبی آتش می‌گیرند دستمال توالت یا دستمال کاغذی هستند. چه برای روشن کردن و چه برای نگه داشتن آتش کافیست یک حلقه از آن‌ها را در مرکز قرار دهید. در این روش از روزنامه یا کاغذ باطله‌ای که اتفاقی به همراه دارید نیز می‌توانید استفاده کنید. نکته دیگر هم این است که دستمال کاغذی نسبتا چرب مدت زمان زیادی به سوختن ادامه داده و یکی از بهترین جایگزین‌ها برای ژل‌های آتش زنه محسوب می‌شود.

میوه یا برگ درختان برگ سوزنی

میوه درختانی مانند کاج با برگ‌های سوزنی یکی از بهترین مواد جایگزین چوب هیزمی هستند. به علاوه اینکه این برگ‌ها به سرعت آتش می‌گیرند و بوی خوبی می‌دهند.

زباله خشک

یکی دیگر از بهترین مواد جایگزین چوب، زباله‌های خشک هستند. در شرایطی که چوب در دسترس ندارید، از زباله خشکی که در اطرافتان است یا به همراه دارید برای روشن کردن آتش در طبیعت می‌توانید استفاده کنید. البته که سوزاندن پلاستیک چندان برای محیط زیست خوب نیست.

روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت

راحت‌ترین راه برای روشن کردن آتش در طبیعت استفاده از مقداری چوب و یک کبریت یا فندک است. اما ما یاد گرفتیم که چگونه در شرایطی که چوب نداریم آتش روشن کنیم. در ادامه نیز وسایل جایگزین کبریت و فندک را خواهیم گفت.

سنگ چخماق

حتماً شما هم در بسیاری از فیلم‌ها دیده‌اید که شخصی برای روشن کردن آتش در طبیعت با ایجاد اصطکاک بین دو سنگ، آتش روشن می‌کند. درواقع شما می‌توانید با استفاده از سنگ چخماق و سطح فلزی در شرایطی که کبریت و فندک ندارید، آتش درست کنید. چخماق‌های فلزی هم مدتی است که در فروشگاه‌های لوازم سفر و کمپینگ پیدا شده و می‌توانید با خرید یکی از آنها و همراه داشتنشان، در هر شرایطی آتش روشن کنید.

سنگ چخماق

ذره بین

بسیاری از آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌ها رخ داده، بر اثر تابش نور خورشید بر سطح شیشه‌ای بوده است. اما ما می‌توانیم با استفاده از همین ویژگی نور خورشید، به راحتی آتش روشن کنیم. کافی است با اجسامی مثل لیوان شیشه‌ای، بطری، شیشه ساعت یا هر چیز دیگری که بتواند نور خورشید را به یک نقطه هدایت کند، نور را روی سمت قسمت کوچکی از علف یا بررگ  خشک یا کاغذ متمرکز کنید.

باطری یا فویل

با استفاده از مقداری فویل و یک باطری، شما می‌توانید در طبیعت آتش روشن کنید؛ البته این روش به کمی صبر احتیاج دارد. ابتدا مقداری فویل را به حالت مستطیل درمی‌آورید و وسط فویل را باریک‌تر از دو سر آن می‌گیرید. سپس دو سر فویل را به قسمت مثبت و منفی باطری وصل می‌کنید و با دست نگه می‌دارید. بعد از مدتی کوتاه، فویل به رنگ قرمز درمی‌آید و با یک حرکت سریع پنبه یا دستمال کاغذی را به آن نزدیک می‌کنید.

روشن کردن آتش در آب و هوای مختلف

روش‌های روشن کردن آتش در شرایطی که چوب یا کبریت نداریم را بررسی کردیم، اما در شرایطی که آب و هوا مساعد نباشد چطور آتش روشن کنیم؟ در این مورد جالب است بدانید که روشن کردن آتش در باران و کوهستان جزو سخت‌ترین موارد روشن کردن آتش در طبیعت هستند.

هوای بارانی

در هوای بارانی که قطرات آب باعث خاموش شدن آتش می‌شوند و زمین مرطوب است، حتماً باید یک صخره یا سرپناه پیدا کنید. به علاوه اینکه بقایای قدیمی آتش یا منقل نیز برای روشن کردن آتش در هوای بارانی مناسب نیستند. پس از پیدا کردن سرپناه، برای زنده نگه داشتن آتش می‌توانید از وسایلی که شدت شعله‌ها را بیشتر می‌کنند استفاده کنید. وسایلی مانند قوطی نوشابه یا مواد اشتعال‌زا گزینه‌های مناسبی هستند.

هوای طوفانی

تنها راه روشن کردن آتش در هوای طوفانی، استفاده از فندک زن باد است. این فندک‌ها مانند فندک‌های معمولی هستند اما از گاز بوتان برای پر کردن آن‌ها استفاده شده و قابلیت شارژ دارند. البته پیشنهاد می‌کنیم در هوای طوفانی به خصوص در مکان‌هایی که بادگیر هستند آتش روشن نکنید. چون ممکن است آتش زبانه بکشد و از کنترل خارج شود.

هوای برفی

برای روشن کردن آتش در هوای برفی بهتر است یک نقطه‌ای که برف کمتری دارد پیدا کنید. سپس با پا برف را بکوبید یا کنار بزنید تا سطح صافی درست کنید. در ادامه یک زیرساز از جنس چوب، فلز یا سنگ برای آتش روشن کردن آماده کنید. البته بهترین زیرساز در هوای برفی، سنگ است؛ زیرا چوب و فلز بعد از مدتی از بین می‌رود یا باعث خاموش شدن آتش می‌شود.

آتش در زمستان

آسان ترین راه روشن نگه داشتن آتش در طبیعت

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای روشن کردن آتش در طبیعت بدون چوب، حفر دو سوراخ در زمین است. در قسمتی از زمین که درخت، بوته یا شیشه وجود ندارد یک حفره نیم متری بکنید. سپس با فاصله 20 سانتی متر یک حفره دیگر بکنید و این دو حفرهر را از زیر زمین بهم متصل کنید. در این مرحله حواستان باشد که حد فاصل دو حفره ارتفاع مناسبی داشته باشد و از بین نرود.

این روش به شما اجازه می‌دهد که بدون از بین رفتن یا باد زدن مدوام جهت زنده نگه داشتن همواره آتش داشته باشید. به علاوه اینکه امن‌ترین روش برای روشن کردن آتش در طبیعت است.

خاموش کردن آتش قبل از ترک طبیعت

اهمیت خاموش کردن آتش قبل از ترک طبیعت را اگر جدی بگیریم، بسیاری از آتش‌سوزی‌های بزرگ اتفاق نخواهد افتاد. با استفاده از یک بیل یا چوب هیزم‌ها و خاکسترها را به اطراف پخش کنید تا مرکزیت آتش را از بین ببرید. این روش باعث خنک شدن آتش می‌شود و سپس با مقداری آب می‌توانید آتش را خاموش کنید. درآخر توجه داشته باشید که بهتر است هیزم‌ها و خاکستر را از آن منطقه پاک کنید یا در گودالی بریزید.

 

سارا شریف

به نظرم نوشتن و سفر رفتن خیلی شبیه هم هستن؛ هر دو باعث آرامش روح میشن.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا